Friday 17 May 2013

p.The End of a Good Final Chapter

If the chapter is good, it is sad to end.
If the memories are strong, it will never fade.
If the chapter is really that good, why is there then a heaviness?

Let the sands of time be my guide, may my heart be as soft and willing to accept my station in life.

I cannot regret. Neither can I be allowed to remember.

A little poem to read (徐志摩):

再别康橋
Saying Goodbye to Cambridge Again

輕輕的我走了,
Lightly I leave,
正如我輕輕的來;
as lightly I came;
我輕輕的招手,
I lightly wave goodbye,
作別西天的雲彩。
to the sunlit clouds in the western sky.
那河畔的金柳,
The golden willows of that riverside,
是夕陽中的新娘;
are brides in the setting sun;
波光裡的艷影,
their glimmering reflections in the water,
在我的心頭蕩漾。
ripple in the depth of my heart.
軟泥上的青荇,
The waterlilies in the soft mud,
油油的在水底招搖;
sway splendidly under the water.
在康河的柔波裡,
In the gentle waves of the Cam,
我甘心做一條水草!
I would be a water plant!
那榆蔭下的一潭,
That pool in the shade of elm trees,
不是清泉,是天上虹;
is not springwater, but a heavenly rainbow;
揉碎在浮藻間,
crumbling amongst the floating grasses,
沉澱著彩虹似的夢。
the settling rainbow seems like a dream.
尋夢?撐一支長篙,
Looking for dreams? Push a punt,
向青草更青處漫溯;
to where the grass is greener still upstream;
滿載一船星輝,
a boat laden with starlight,
在星輝斑斕裡放歌。
singing freely in the glorious light of stars.
但我不能放歌,
But I cannot sing freely,
悄悄是別離的笙簫;
silence is the music of my departure,
夏蟲也為我沉默,
even the summer insects are quiet for me,
沉默是今晚的康橋!
tonight’s Cambridge is silent!
悄悄的我走了,
Quietly I leave,
正如我悄悄的來;
as quietly I came;
我揮一揮衣袖,
I cast my sleeves a little,
不帶走一片雲彩。
not taking even a strand of cloud away.

youtube:   張清芳 - 再別康橋
youtube:   (1)   偶然 - 陳秋霞
(2)   偶然 詩:徐志摩 作曲:陳秋霞 演唱:張清芳
youtube:   陈百强 ~ 偏偏喜欢你
youtube:   胭脂扣 梅艷芳
youtube:   梅艷芳 心債 1982
明明用尽了努力 明明事事都不计
为什么万般痴心 都等如枉费
Let this be the closure I have always expected. May all who loved love. I am too old to contemplate again.
 youtube:   王靖雯 - 容易受傷的女人
youtube:   蔡楓華 倩影 1981
遙望你倩影經過
看燈飾與夜色輝映
明亮眼眸裡一縷失落
令我眼光不禁追隨
youtube:   徐小鳳 無奈
明白我愿能完全屬你 無奈身不自主
不必再管我 轉身去 縱使捨不得你
 
youtube:   張德蘭 情義兩心堅 1983
情若真 不必相見恨晚 見到一眼再不慨歎 情義似水逝去 此心托飛雁 遠勝孤單在世間 情若真 不必驚怕聚散 變化轉瞬也應見慣 誰願去揮慧劍 此心托飛雁 縱隔千山亦無間 愛比朝露 未怕短暫 存在兩心堅 情不會淡 別去已經難 重會更艱難 愛火於心間 不冷  情若真 不必苦惱自歎 縱已失去也可再挽 情緣至今未冷 此心托飛雁 那怕悲歡何妨聚散 愛比朝露 未怕短暫 存在兩心堅 情不會淡 別去已經難 重會更艱難 愛火於心間 不冷 情若真 不必苦惱自歎 縱已失去也可再挽 情緣至今未冷 此心托飛雁 那怕悲歡何妨聚散 情緣至今未冷 此心托飛雁 那怕悲歡何妨聚散
youtube:   忘盡心中情 (1982年電視劇《蘇乞兒》主題曲)

未記起從前名字 ...

No comments:

Post a Comment